PIZZA, LEPÉNY, SZENDVICS gluténmentesen


Mostanában még több új ötletet, receptet, technikát próbálok ki, mint korábban. Ezt nagyon szeretem, és lubickolok az ötletekben. Egyelőre kizárólag gluténmentes alapanyagokkal kísérletezek, mindenféle formában. Emellett a fő szempontom az egyszerű és gyors receptek, melyek jól előkészíthetőek, tárolhatóak, tehát jól beilleszthetőek a hétköznapokba. Szeretném, ha minél változatosabban és színesebben étkeznénk - ti is, mi is. Színes, vidám tányérok, gyorsan és egyszerűen. Ilyen receptekkel pakolom tele az 5 Elem magazint minden hónapban, és mellékelek mellé heti felkészülési segédletet is. Igyekszem tematikusan szerkeszteni a magazint: azokat az alapanyagokat használni a receptekben, amiknek a hatásait ismertetem az adott hónapban, és olyan konyhatechnológiát alkalmazni a recepteknél, ami főszerepet kap a leírásokban. Így egy-egy alapanyagból elég sokféle étel készül. Ebben a hónapban sokat kísérleteztem a hajdinával, mégpedig azért is fókuszáltam rá különösen, mert sokan nem szeretik. Emiatt ezúttal nem hajdinakása készült, hanem más megoldásokban gondolkodtam, ami a megrögzött hajdinautálókat is meggyőzheti. Szerintem sikerrel jártam… 

Fontos kiemelni a hajdina kapcsán, hogy a boltokban kapható hajdina nagy része pirított, ezért erőteljes, jellegzetesen mogyorós-diós íze van. Ez az az íz, amit sokan nem szeretnek, különösen, ha köretként vagy kásaként szolgálják fel. Ennek a hajdina erős íze mellett valószínűleg oka az is, hogy megfőzve a hajdina nyálkás lesz. Van néhány olyan alapanyag, ami kifejezetten jól illik a pirított hajdina erős ízéhez: alma, gomba, olajos magok, erősebb ízű fűszerek, de még ezzel együtt sem lehet mindenkit meggyőzni. Érdemes kipróbálni a nem pirított változatát a hajdinának, ami nem barna, hanem egészen világos, drapp, törtfehér színű. A nem pirított hajdinának teljesen semleges az íze.

Azért is ragadok le időről-időre a hajdina mellett, mert remek alapanyag: gluténmentes, sütéskor mégis jó állagú tésztákat lehet belőle készíteni. Nem ragadós, mégis jól összeáll a lisztje. A másik nagy bónusz a hajdinában, hogy az egész gabonaszemekből is könnyen lehet „tésztát” varázsolni, mégpedig úgy, hogy beáztatjuk 2-8 órára – ahogy időnk engedi –, és kevés vízzel leturmixoljuk. Ezzel a módszerrel valójában palacsintatésztát kapunk, amit amerikai palacsintaként, gofriként remekül ki lehet sütni minden további hozzávaló nélkül. Nem kell tehát bele tenni semmilyen más kötőanyagot: sem tojás, sem chiamagot, sem pedig lenmagot nem kell használni a tészta összefogására. Csupán kevés só, és bármilyen fűszer menjen bele.

Az áztatós-leturmixolós módszert most tovább fejlesztettem. Ezúttal sütőben készült el a tészta, amit első körben pizzaként feltétekkel tálaltam. A pizza így egy ropogós tésztát kapott, tehát semmiképpen ne a pihepuha kelt pizzatésztára számítsatok. Másnap reggel készült egy újabb adag, ennek egyik fele lepényként szolgált paradicsomos tojás mellé. A másik feléből pedig szendvics készült az esti edzésre zöldségpástétommal, tojással, zöldfűszerekkel töltve.

Az 5 Elem magazin legfissebb májusi számában 13 teljesen új recept szerepel, 7 másik tavaszi recepttel. Nem csak ez a hajdinapizza készült, hanem gofrit és palacsintát is sütöttem hajdinából. A hajdina mellett az eper, a spárga, a spenót, csalán, törökmogyoró és a mungóbab is helyet kapott: epres szezám muffin, rebarbara-eper pohárkrém, mungóbab hummusz, spárgarizottó és még 16 másik recept szerepel a májusi számban. Ez a hajdinapizza egy ízelítő a májusi számból. 

Recept nyomtatása

HAJDINA PIZZA VAGY LEPÉNY

2 db 20 cm-es vagy 1 db 40 cm-es pizzához/lepényhez – ez két személyre elegendő

  • 20 dkg nem pirított hajdina – áztasd be 2x mennyiségű vízbe 3-8 órára, az áztatóvízbe tegyél 1 evőkanál almaecetet vagy frissen facsart citromlevet
  • 0,8 dl víz
  • 1 teáskanál só
  • 1 evőkanál olívaolaj
  • teáskanál szárított szurokfű (oregánó) és kakukkfű
  1. Az áztatott hajdinát szűrd le, és mosd át alaposan. Csöpögtesd le.
  2. Készítsd elő a serpenyőidet – én ehhez vastag falú vasserpenyőket használtam, amiknek hőálló a fogója. Nem próbáltam másfajta serpenyőket vagy edényeket, de szerintem egy jénai is működne.
  3. Kapcsold be a sütőt 230⁰C-ra, és melegítsd elő 10 percig.
  4. Míg a sütő melegszik, készítsd elő a tésztát: Tedd egy mély tálba a hajdinát, és az összes hozzávalóval együtt botmixerrel pürésítsd. Elsőre kevésnek tűnik majd a folyadék mennyisége, és túl sűrűnek a tészta, de ne hagyd magad. Turmixold le, és jó lesz. Egy sűrű, krémes állagú tésztát kapsz így – sokkal sűrűbbnek kell lennie, mint a palacsinta tésztának. Inkább a nokedli tészta állagára hasonlít.
  5. Tedd be a serpenyőket/serpenyőt a meleg sütőbe, és melegítsd 5 percig, utána óvatosan vedd ki, és öntsd bele 3 evőkanál tisztított vajat, majd tedd vissza 2 percre melegedni a sütőbe ismét.
  6. Öntsd bele a tésztát. Ha két kisebb serpenyőt használsz, akkor oszd ketté a tésztát.
  7. Tedd a meleg sütőbe 15 percre, majd fordítsd meg, és süsd további 10 percig.

FELTÉTEK, TÁLALÁS

  • Használhatod pizza alapjaként, és kedved szerint megpakolhatod: paradicsomszósszal vagy pesztóval kend meg, és tegyél rá zöldségeket, sajtot, sonkát vagy bármi mást, amit szeretsz, illetve találsz otthon. Nem árt neki az sem, ha visszateszed a sütőbe, miután elrendezted rajta a feltéteket. Ha így teszel, csavard le a sütőt 200⁰C-ra, miután mindkét oldalán megsütötted a tésztát. Tedd a tésztákat sütőpapírral kibélelt tepsire, rendezd el rajta a feltéteket – addig kicsit visszahűl a sütőd –, majd told a sütőbe 10-15 percre.
  • Lepényként remekül illik lecsó, paradicsomos tojás vagy bármilyen szószos étel, esetleg leves mellé.
  • Szeletelve kenyérként is remekül működik, mert stabil, és nem esik szét, ha megtöltöd pástétommal, tojással, vagy bármi mással. Ebben az esetben ne tegyél bele hígabb szószokat, mint amilyen például a paradicsomszósz, mert kifolyik belőle.

HAJDINA HATÁSA A HAGYOMÁNYOS KÍNAI GYÓGYÍTÁS SZERINT

  • semleges hatású, édes-keserű ízű keserűfűféle, amit a felhasználási formái miatt a gabonák közé szoktak sorolni

Hatása:

  • gyenge emésztés, betegség utáni felépülés, erős fizikai megterhelés, krónikus hasmenés, étvágytalanság, vérző aranyér, seprűvénák, visszér
    • tonizálja a Qit, elsősorban a Lép Qit
  • böfögés, émelygés, hányás, hányinger, magas vérnyomás, vérkeringési zavarok, a végtagok gyenge vérkeringése
    • szabályozza és mozgatja a Qit
  • magas koleszterint szint, hasmenés, zavaros vizelet, fehérfolyás
    • oldja és kivezeti a Nedvességet

HA ÉRDEKESNEK ÉS HASZNOSNAK TALÁLTAD A CIKKET, OSZD MEG A BARÁTAIDDAL, CSALÁDODDAL, HOGY ŐK IS TANULJANAK ÉS FEJLŐDJENEK.

Tagged: gluténmentes pizza

Pin It on Pinterest

Share This