HAJDINÁBÓL PIZZA, LEPÉNY, SZENDVICS gluténmentesen


Mostanában még több új ötletet, receptet, technikát próbálok ki, mint korábban. Ezt nagyon szeretem, és lubickolok az ötletekben. Egyelőre kizárólag gluténmentes alapanyagokkal kísérletezek, mindenféle formában. Emellett a fő szempontom az egyszerű és gyors receptek, melyek jól előkészíthetőek, tárolhatóak, tehát jól beilleszthetőek a hétköznapokba. Szeretném, ha minél változatosabban és színesebben étkeznénk - ti is, mi is. Színes, vidám tányérok, gyorsan és egyszerűen. Ilyen receptekkel pakolom tele az 5 Elem magazint minden hónapban, és mellékelek mellé heti felkészülési segédletet is. Igyekszem tematikusan szerkeszteni a magazint: azokat az alapanyagokat használni a receptekben, amiknek a hatásait ismertetem az adott hónapban, és olyan konyhatechnológiát alkalmazni a recepteknél, ami főszerepet kap a leírásokban. Így egy-egy alapanyagból elég sokféle étel készül. Ebben a hónapban sokat kísérleteztem a hajdinával, mégpedig azért is fókuszáltam rá különösen, mert sokan nem szeretik. Emiatt ezúttal nem hajdinakása készült, hanem más megoldásokban gondolkodtam, ami a megrögzött hajdinautálókat is meggyőzheti. Szerintem sikerrel jártam… 

Fontos kiemelni a hajdina kapcsán, hogy a boltokban kapható hajdina nagy része pirított, ezért erőteljes, jellegzetesen mogyorós-diós íze van. Ez az az íz, amit sokan nem szeretnek, különösen, ha köretként vagy kásaként szolgálják fel. Ennek a hajdina erős íze mellett valószínűleg oka az is, hogy megfőzve a hajdina nyálkás lesz. Van néhány olyan alapanyag, ami kifejezetten jól illik a pirított hajdina erős ízéhez: alma, gomba, olajos magok, erősebb ízű fűszerek, de még ezzel együtt sem lehet mindenkit meggyőzni. Érdemes kipróbálni a nem pirított változatát a hajdinának, ami nem barna, hanem egészen világos, drapp, törtfehér színű. A nem pirított hajdinának teljesen semleges az íze.

Azért is ragadok le időről-időre a hajdina mellett, mert remek alapanyag: gluténmentes, sütéskor mégis jó állagú tésztákat lehet belőle készíteni. Nem ragadós, mégis jól összeáll a lisztje. A másik nagy bónusz a hajdinában, hogy az egész gabonaszemekből is könnyen lehet „tésztát” varázsolni, mégpedig úgy, hogy beáztatjuk 2-8 órára – ahogy időnk engedi –, és kevés vízzel leturmixoljuk. Ezzel a módszerrel valójában palacsintatésztát kapunk, amit amerikai palacsintaként, gofriként remekül ki lehet sütni minden további hozzávaló nélkül. Nem kell tehát bele tenni semmilyen más kötőanyagot: sem tojás, sem chiamagot, sem pedig lenmagot nem kell használni a tészta összefogására. Csupán kevés só, és bármilyen fűszer menjen bele.

Az áztatós-leturmixolós módszert most tovább fejlesztettem. Ezúttal sütőben készült el a tészta, amit első körben pizzaként feltétekkel tálaltam. A pizza így egy ropogós tésztát kapott, tehát semmiképpen ne a pihepuha kelt pizzatésztára számítsatok. Másnap reggel készült egy újabb adag, ennek egyik fele lepényként szolgált paradicsomos tojás mellé. A másik feléből pedig szendvics készült az esti edzésre zöldségpástétommal, tojással, zöldfűszerekkel töltve.

Az 5 Elem magazin legfissebb májusi számában 13 teljesen új recept szerepel, 7 másik tavaszi recepttel. Nem csak ez a hajdinapizza készült, hanem gofrit és palacsintát is sütöttem hajdinából. A hajdina mellett az eper, a spárga, a spenót, csalán, törökmogyoró és a mungóbab is helyet kapott: epres szezám muffin, rebarbara-eper pohárkrém, mungóbab hummusz, spárgarizottó és még 16 másik recept szerepel a májusi számban. Ez a hajdinapizza egy ízelítő a májusi számból. 

Recept nyomtatása

HAJDINA PIZZA VAGY LEPÉNY

2 db 20 cm-es vagy 1 db 40 cm-es pizzához/lepényhez – ez két személyre elegendő

  • 20 dkg nem pirított hajdina – áztasd be 2x mennyiségű vízbe 3-8 órára, az áztatóvízbe tegyél 1 evőkanál almaecetet vagy frissen facsart citromlevet
  • 0,8 dl víz
  • 1 teáskanál só
  • 1 evőkanál olívaolaj
  • teáskanál szárított szurokfű (oregánó) és kakukkfű
  1. Az áztatott hajdinát szűrd le, és mosd át alaposan. Csöpögtesd le.
  2. Készítsd elő a serpenyőidet – én ehhez vastag falú vasserpenyőket használtam, amiknek hőálló a fogója. Nem próbáltam másfajta serpenyőket vagy edényeket, de szerintem egy jénai is működne.
  3. Kapcsold be a sütőt 230⁰C-ra, és melegítsd elő 10 percig.
  4. Míg a sütő melegszik, készítsd elő a tésztát: Tedd egy mély tálba a hajdinát, és az összes hozzávalóval együtt botmixerrel pürésítsd. Elsőre kevésnek tűnik majd a folyadék mennyisége, és túl sűrűnek a tészta, de ne hagyd magad. Turmixold le, és jó lesz. Egy sűrű, krémes állagú tésztát kapsz így – sokkal sűrűbbnek kell lennie, mint a palacsinta tésztának. Inkább a nokedli tészta állagára hasonlít.
  5. Tedd be a serpenyőket/serpenyőt a meleg sütőbe, és melegítsd 5 percig, utána óvatosan vedd ki, és öntsd bele 3 evőkanál tisztított vajat, majd tedd vissza 2 percre melegedni a sütőbe ismét.
  6. Öntsd bele a tésztát. Ha két kisebb serpenyőt használsz, akkor oszd ketté a tésztát.
  7. Tedd a meleg sütőbe 15 percre, majd fordítsd meg, és süsd további 10 percig.

FELTÉTEK, TÁLALÁS

  • Használhatod pizza alapjaként, és kedved szerint megpakolhatod: paradicsomszósszal vagy pesztóval kend meg, és tegyél rá zöldségeket, sajtot, sonkát vagy bármi mást, amit szeretsz, illetve találsz otthon. Nem árt neki az sem, ha visszateszed a sütőbe, miután elrendezted rajta a feltéteket. Ha így teszel, csavard le a sütőt 200⁰C-ra, miután mindkét oldalán megsütötted a tésztát. Tedd a tésztákat sütőpapírral kibélelt tepsire, rendezd el rajta a feltéteket – addig kicsit visszahűl a sütőd –, majd told a sütőbe 10-15 percre.
  • Lepényként remekül illik lecsó, paradicsomos tojás vagy bármilyen szószos étel, esetleg leves mellé.
  • Szeletelve kenyérként is remekül működik, mert stabil, és nem esik szét, ha megtöltöd pástétommal, tojással, vagy bármi mással. Ebben az esetben ne tegyél bele hígabb szószokat, mint amilyen például a paradicsomszósz, mert kifolyik belőle.

HAJDINA HATÁSA A HAGYOMÁNYOS KÍNAI GYÓGYÍTÁS SZERINT

  • semleges hatású, édes-keserű ízű keserűfűféle, amit a felhasználási formái miatt a gabonák közé szoktak sorolni

Hatása:

  • gyenge emésztés, betegség utáni felépülés, erős fizikai megterhelés, krónikus hasmenés, étvágytalanság, vérző aranyér, seprűvénák, visszér
    • tonizálja a Qit, elsősorban a Lép Qit
  • böfögés, émelygés, hányás, hányinger, magas vérnyomás, vérkeringési zavarok, a végtagok gyenge vérkeringése
    • szabályozza és mozgatja a Qit
  • magas koleszterint szint, hasmenés, zavaros vizelet, fehérfolyás
    • oldja és kivezeti a Nedvességet

HA ÉRDEKESNEK ÉS HASZNOSNAK TALÁLTAD A CIKKET, OSZD MEG A BARÁTAIDDAL, CSALÁDODDAL, HOGY ŐK IS TANULJANAK ÉS FEJLŐDJENEK.

TUDJ MEG MÉG TÖBBET!

Tanuld meg, hogy melyik évszakban, hogyan jó étkezni. Készen kapsz hozzá minden tudást és receptet. Ilyen és ehhez hasonló, egyszerűen alkalmazható tudást találsz az 5 Elem magazinban.

Tagged: gluténmentes hajdina pizza

Pin It on Pinterest

Share This