NYÁRI ÉTREND SZABÁLYAI – 7 tipp a jobb emésztésért


Az 5 Elemes Étrend módszere az évszakok étrendjét tekintve nagyon logikus és egyszerű. Mégis hajlamosak vagyunk elkövetni néhány alapvető hibát, amit az emésztőrendszer nem nagyon szeret. Első ránézésre logikusnak tűnik, hogy a meleg időben lehűtsük magunkat, viszont az emésztőrendszer kifejezetten nem szereti a hideget. Az emésztés ugyanis egy átalakító folyamat, melyhez a testnek energiára van szüksége. Az ázsiai hagyományos gyógymódok emésztőtűznek nevezik ezt az átalakító energiát, mely akkor működik a legjobban, ha a gyomor számára meleget biztosítunk.

1. Ne csak nyers ételeket egyél, hanem kombináld!

Meleg van, ezért vágyunk a ropogós, friss harsogó zöldségekre. Ez a testünk egy bölcsessége, ami megmutatja, hogy mire is van szüksége. Érdemes azonban a nyers ételeket mindig párolt és főtt ételekkel kombinálni. A nyers ételek, saláták, gyümölcsök ugyanis hosszú távon lehűtik az emésztőrendszert, ami így kimerül. A nyers ételeket fel kell melegítenünk, miután megettük, hogy a gyomor fel tudja dolgozni. Legyen tehát a tányérodon mindig saláta – legalábbis délben –, de tegyél mellé párolt és főtt ételeket.

2. Tápláld a testnedveket sok zöldséggel és gyümölccsel.

A nyáron termő zöldségek és gyümölcsök lédúsak, frissítő tulajdonságúak, táplálják a testnedveket. A nyári szezonális alapanyagokkal tehát nem lövünk mellé, ha erre építjük az étrendünket. A salátafélék mellé pároljunk tököt, cukkinit, spenótot vagy mángoldot, süssünk padlizsánt, főzzünk zöldbabot vagy borsót. A gyümölcsök közül a bogyós gyümölcsök kiemelten fontos szerepet kapnak, mert remek vértáplálók és sok-sok színanyagot tartalmaznak.

3. Meleg tea vagy hideg üdítő?

Hideg italokra vágyunk a nyári melegben – sör, üdítők, szóda –, ha azonban megnézzük a hagyományos kultúrákat, feltűnő, hogy a sivatagokban és igazán meleg éghajlatokon senkinek sem jut eszébe legurítani egy jéghideg üdítőt. Tudják ugyanis, hogy a hideg italok erősen és hirtelen lehűtik a testet belülről. Ilyenkor a test azzal reagál, hogy kinyitja a bőr pórusait, és elkezdünk izzadni. Ezután a test elkezdi melegíteni magát, hiszen úgy érzékeli, hogy túlságosan hideg van. A megoldás megint a középútban van. Ha nem kívánunk forró teát, nem baj. Elég, ha nem a hűtőből vesszük elő az italainkat, hanem kint hagyjuk őket, és szobahőmérsékleten fogyasztjuk. Ez nyáron kb. megegyezik a test hőmérsékletével. Ha mégis teára vágysz, akkor a következőkből készítsd: menta, citromfű, jázmin, narancsvirág, rózsaszirom, akácvirág, hibiszkusz, zöldtea, mert ezek melegen fogyasztva is frissítő tulajdonságúak.  Ihatsz limonádét is, csak ne hidegen.

5 ELEM MAGAZIN

Térkép az egészséges táplálkozásról, az alapanyagok hatásairól és az 5 Elemről, útmutatás hónapról hónapra.

Fizess elő most!

4. Ne csak igyuk, hanem együk is a folyadékokat

A folyadékfogyasztásnak kiemelt szerepe van meleg időben, hiszen az izzadás hatására a testünk értékes testfolyadékokat veszít el. Ezt érdemes pótolni, de nem csak vízzel, hanem más folyadékokkal is.  A leveseket nyáron is érdemes megtartani az étrendben. Nem feltétlenül a forró levesek időszaka a nyár, de langyosan is jól esik egy gazdag zöldségleves vagy gyümölcsleves.

5. Friss zöld-fűszerek erős fűszerezés helyett

Tavasztól őszig rengeteg zöld-fűszer terem, amik aromásak, ízletesek és fantasztikusan feldobják a legegyszerűbb párolt zöldséget is. Amiről ezzel szemben érdemes lemondani, mert melegítő-forrósító hatásúak: csili, erős paprika, bors, sok fokhagyma, sok vöröshagyma, csípős fűszerkeverékek, sok fahéj, szegfűszeg, szegfűbors.

6. Meleg van ugyan, de a meleg reggeli nyáron is energiát ad

A meleg reggeli nem feltétlenül jelent forrón fogyasztandó ételeket. Inkább arról van szó, hogy érdemes reggel nem nyers gyümölccsel vagy zöldséggel, esetleg joghurttal lehűteni az emésztőrendszert. Készíts inkább olyan ételeket magadnak reggelire, amik energiát adnak. Ilyenek többek között a párolt zöldség, levesek, gabonakásák gyümölcsökkel.

7. Ha fagyit eszel, igyál utána egy pohár meleg vizet!

A fagylalt erősen lehűti a gyomrot, ezért érdemes utána egy kis meleg vízzel segíteni neki ismét felmelegedni. Ez különösen a gyerekeknél fontos. Nem kell forrón inni a vizet, 30⁰C-ban remek, ha szobahőmérséklettű.

5 ELEM MAGAZIN

Térkép az egészséges táplálkozásról, az alapanyagok hatásairól és az 5 Elemről, útmutatás hónapról hónapra.

Fizess elő most!

Tagged: Nyár

Pin It on Pinterest

Share This