Egészséges a kávé vagy nem?


A kávé nem egyértelműen rossz vagy jó, mint ahogy semelyik más alapanyag sem. A kérdés mindig az, hogy kinek, mikor és miért…

A kávé hatása:

  • hőhatása: röviden forrósít, majd erősen hűt
  • kivezet (Ezért szoktak székrekedéssel küzdők kávézni. Később majd kiderül, hogy ez hosszú távon miért nem jó megoldás…)
  • íze: keserű, savanyú
  • szárít
  • eufóriát okoz
  • Eleme: Tűz
  • szervek, amire hat: vérkeringés, Szív, Vese, Tüdő
  • egyéb hatása: mozgatja a Qit és lefelé, kifelé vezeti, élénkíti az emésztést, szárít, vízhajtó, erősen feldob és élénkít, fókuszál

Ha elolvassuk a kávé hatásait, akkor azt mondhatjuk, hogy nem feltétlenül tűnik rossznak. Különösen így tavasszal tűnik hasznosnak, hogy kivezet és hűt, feldob minket – amivel ellensúlyozhatjuk, ha kicsit fáradtabbak vagyunk. Ettől sajnos bonyolultabb a helyzet, és tényleg érdemes átgondolni, hogy ki issza és milyen céllal.

Kinek használ a kávé?

Egy tartalmasabb ebéd után egy kávé (eszpresszó feketén) segíti az emésztést, ugyanis a serkenti az epehólyag működését, ami által különösen a zsírosabb ételek könnyebben emészthetővé válnak.

Hosszú távon azonban a zsírosabb ételek egyoldalú fogyasztása – kevés zöldséggel, sok szénhidráttal – a kávé ellenére is emésztési problémákhoz és lerakódásokhoz vezetnek. Ez még akkor is igaz, ha nem hízunk meg. A hagyományos magyar étrend – sok hús, sok szénhidrát, minimális zöldség –, illetve az alkohol, édességek, sok tejtermék hosszú távon Nedves Hőség kialakulását eredményezi. E Nedves Hőség szárítására nagyon jól alkalmas a kávé, de vigyázzunk, mert ha túlzásba visszük, akkor a szárító hatása átterjed a testnedvekre és a vérre is. ami aztán még nagyobb galibát okoz. Érdemes tehát a nehezen emészthető ételek és a kávé helyett egy könnyedebb étrendre áttérni, és csökkentei a Nedvességet és a Nyálkát a testben.

Milyen tünetei vannak a Nedves Hőségnek?

  • gyulladt pattanásos bőr, váladékozó ekcéma
  • gombás fertőzések
  • gyakori hólyaggyulladások
  • nagyon büdös széklet, ami lehet nyálkás
  • epekő

Hosszú távon a nagy mennyiségű kávé szárító hatása érvényesül.

Legfőképpen a Vért és a Testnedveinket szárítja. 

 

Kinek árt a kávé?

  1. Ha fázós vagy és gyakran hideg a lábad, akkor például nem érdemes sok kávét innod, vagy méginkább érdemes teljesen elhagyni. A kávé rövid időre melegít ugyan, aztán azonban erősen lehűt.
  2. Akkor sem jó a kávé, ha nincs energiád, és reggel ezzel kell indítanod a napot, hogy funkcionálni tudj. A kávé azáltal dob fel, hogy a Vese Yang energiáit mozgósítja (ezért lesz hirtelen melegünk), és szétosztja a testben. Hosszú távon pont ez vezet kimerüléshez, és ezért nem bírsz aztán reggel felkelni. Ugyanez az oka annak is, hogy hirtelen felmelegít, majd erősen hűt.
  3. Minden szárazságra utaló tünet, illetve Vér Hiány (vérszegénység is) esetén kifejezetten érdemes visszaszorítani a kávé fogyasztását, illetve elhagyni.
    • száraz bőr és szemek, fényérzékenység
    • töredezett körmök és haj, hajhullás
    • rendszertelen menstruáció kevés vérrel
    • száraz széklet szorulással
    • gyomorfájdalmak, -égés, gastritis
    • alvászavarok, nyugtalan álmok, ijedősség, instabilitás
    • sápadt arc és ajkak
    • vérszegénység
    • fáradékonyság
  4. Cukorbetegek és inzulinrezisztensek is vigyázzanak a kávéval, mert a kávé serkenti az emésztést. Cukorbetegeknél fontos, hogy a megevett étel hosszan és kiegyensúlyozottan lássa el őket tápláló energiával. A kávé felgyorsítja a folyamatot, felborítja az egyensúlyt. Különösen rossz nekik a tejes kávé, mert nyálkát halmoz fel, ami mind a cukorbetegek, mind az inzulinrezisztensek esetében eleve probléma szokott lenni.
  5. Pajzsmirigy-problémáknál is érdemes csökkenteni vagy elhagyni a kávét, mert a pajzsmirigy túlműködésénél még inkább fokozza a problémát, alulműködésnél pedig jobban kimeríti.

Tejjel és cukorral jobb?

A tej és a cukor valóban pont ellenkezőleg hat, mint a kávé: nedvesít, de sajnos a kávé szárító és a tej/cukor nedvesítő hatása nem kiegyenlíti egymást, hanem Nedves Hőséget okoz. Ez a kombináció erősen megterheli az Epehólyagot, és akár a migrénes rohamok egyik oka is lehet.

Jobb a gabonakávé mint a babkávé?

A gabonakávé is keserű és szárító hatású, emellett azonban melegít. A hatása is sokkal enyhébb, mint a kávénak. Ha nincs szárazság tünetünk, akkor működhet, de ebből is csak 1-2 csészével igyunk naponta.

Ha mindenképpen kávé, akkor

  1. ESZPRESSZÓ FEKETÉN: főzött kávé, jó minőségű kávébabból, lehetőleg frissen őrölve
    • Semmiképpen ne igyunk filteres kávét, mert az még erősebben szárít. A magas nyomáson gőzzel főzött kávé gyorsan fő le, és nem oldódik ki belőle annyi csersav, mint a filteres kávéból. A csersavak szárítanak.
  2. A kotyogóba vagy a kávégépbe tegyünk 1-2 szem zöld kardamommagot a kávé közé, ami semlegesíti a kávé hűtő hatását
  3. Maximum 1-2 kávé naponta, ha nem okoz tüneteket, és mindig étkezés után, soha nem éhgyomorra.

 

Tagged: kávé

Pin It on Pinterest

Share This