KÁVÉ – Egészséges vagy nem?


Van egy kedves barátnőm, aki naponta legalább 3-4 kávét iszik, és kutya baja. Több ilyen barátnőm is van ráadásul, de Laurence tényleg jól van - elmúlt hatvan, bombanő (megfordulnak utána a pasik az utcán), és egészséges mint  a makk. Tőle tanultam, hogy ha este egy kicsit több alkoholt iszom, mint amennyit kellett volna - hát, ez néha előfordul… - akkor zárásképpen érdemes meginni a kávét (szigorúan eszpresszót üresen). Tényleg jó! A kávé serkenti az epehólyag működését, és reggelre a test kitisztítja a felesleget. Nem mondom, hogy egy nagyon májkímélő megoldás, de másnap nem fáj a fejem… Ezzel együtt is igaz rám, hogy nem iszom kávét rendszeresen, mert nekem nem jó. Ha mindennap csak egyet is iszok,  akkor hosszú távon elkezd fájni a gyomrom, és nyugtalan leszek. Szóval hiába szeretem a kávé ízét - kifejezetten keserűen és erősen iszom, ha iszom -, megtartom a kivételes alkalmakra, amikor a barátnőimmel beülünk valahová.

Fontos tehát látni, hogy a kávé nem egyértelműen rossz vagy jó, mint ahogy semelyik más alapanyag sem. A kérdés mindig az, hogy kinek, mikor és miért…

Kinek használ a kávé?

Egy tartalmasabb ebéd után egy kávé (eszpresszó feketén) segíti az emésztést, ugyanis a serkenti az epehólyag működését, ami által különösen a zsírosabb ételek könnyebben emészthetővé válnak. A kávé akkor is segíthet, ha egy átmulatott este után fáj a fejed, netán ezt a fejfájást szeretnéd megelőzni. Egy tartalmasabb vagy későn elfogyasztott vacsora után is serkentheti az emésztést, feltéve, ha utána jól tudsz aludni.

A kávé megkönnyebbülést hoz azoknak, akiknek lassú az emésztésük és gyakran telítettnek érzik magukat, esetleg nehezen éheznek meg. A kávé képes az emésztőrendszerben megrekedt étel miatti telítettség érzetet oldani, és serkenteni az emésztést, hogy gyorsabban áthaladjon a megevett étel. Ugyanígy segít a kávé akkor, ha a megkeredt Qi Pangást okoz a testben. A Qi Pangásnak sokféle tünete lehet, többek között epepangás, székrekedés, gyenge keringés, migrén, gyenge emésztés. Ebben az esetben a kávé megmozgatja a Qit, és lefelé irányítja, ami mind a székrekedés, mind a fejfájás és migrén, mind pedig az epepangás, illetve gyenge emésztés esetén jótékonyan hat.

A kávé hatása a Hagyományos Kínai Orvoslás szerint

  • hőhatása: röviden forrósít, majd erősen hűt
  • kivezet (Ezért szoktak székrekedéssel küzdők kávézni, ami lehet jó megoldás, attól függően, hogy mi okozza a székrekedést…)
  • íze: keserű, savanyú
  • szárít
  • Eleme: Tűz
  • szervek, amire hat: vérkeringés, Szív, Vese, Tüdő

5 ELEM MAGAZIN - TÉRKÉP AZ EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁSHOZ HÓNAPRÓL HÓNAPRA 
Szezonális alapanyagok leírásával, szezonális receptekkel, évszakok étrendjével és még sok minden mással az .

Kinek nem jó a kávé?

Ha fázós vagy és gyakran hideg a lábad, akkor például nem érdemes sok kávét innod, vagy méginkább érdemes teljesen elhagyni. A kávé rövid időre melegít ugyan, aztán azonban erősen lehűt.

Akkor sem jó a kávé, ha nincs energiád, és reggel ezzel kell indítanod a napot, hogy funkcionálni tudj. A kávé azáltal dob fel, hogy a Vese Yang energiáit mozgósítja (ezért lesz hirtelen melegünk), és szétosztja a testben. Hosszú távon pont ez vezet kimerüléshez, és ezért nem bírsz aztán reggel felkelni. Ugyanez az oka annak is, hogy hirtelen felmelegít, majd erősen hűt.

Minden szárazságra utaló tünet, illetve Vér Hiány (vérszegénység is) esetén kifejezetten érdemes visszaszorítani a kávé fogyasztását, illetve elhagyni.

    • száraz bőr és szemek, fényérzékenység
    • töredezett körmök és haj, hajhullás
    • rendszertelen menstruáció kevés vérrel
    • száraz széklet szorulással
    • sápadt arc és ajkak
    • vérszegénység
    • fáradékonyság

Emésztőszervrendszeri tünetek esetén

  • gyomorfájdalmak, gyomorégés, gastritis
  • hasmenés, gyakori lágy széklet
  • hirtelen megjelenő farkaséhség

Alvászavarok, nyugtalan álmok, ijedősség, instabilitás esetén sokat segíthet, ha nem iszol - vagy legalábbis erősen lecsökkented - a kávé mennyiségét.

Cukorbetegek és inzulinrezisztensek is vigyázzanak a kávéval, mert a kávé serkenti az emésztést. Cukorbetegeknél fontos, hogy a megevett étel hosszan és kiegyensúlyozottan lássa el őket tápláló energiával. A kávé felgyorsítja a folyamatot, felborítja az egyensúlyt. Különösen rossz nekik a tejes kávé, mert nyálkát halmoz fel, ami mind a cukorbetegek, mind az inzulinrezisztensek esetében eleve probléma szokott lenni.

Pajzsmirigy-problémáknál is érdemes csökkenteni vagy elhagyni a kávét, mert a pajzsmirigy túlműködésénél még inkább fokozza a problémát, alulműködésnél pedig jobban kimeríti. Minden hormonális probléma esetén érdemes erősen lecsökkenteni a kávé mennyiségét, vagy akár egészen el is hagyni, mert a kávé közvetlenül hat a mellékvesékre, és ezen keresztül az egész hormonrendszerre. Ezért nem jó várandósság és szoptatás alatt kávézni. Autoimmunbetegségek esetén is érdemes elhagyni a kávét, ugyanis nagyon erős hatású, és felborítja az amúgy is érzékeny egyensúlyt.

Tejjel és cukorral jobb?

A tej és a cukor valóban pont ellenkezőleg hat, mint a kávé: nedvesít, de sajnos a kávé szárító és a tej/cukor nedvesítő hatása nem kiegyenlíti egymást, hanem Nedves Hőséget okoz. Ez a kombináció erősen megterheli az Epehólyagot, és akár a migrénes rohamok egyik oka is lehet.

Mit igyak helyette?

Ha tejeskávé kesernyés-édeskés ízére vágysz, akkor érdemes kipróbálnod minden idők kedvenc receptjét a blogról, a szezámmag kapucsínót, ami a kávé délutáni lazulós és kikapcsolódós tejes kávé hangulatát abszolút vissza tudja adni. Itt találod a receptjét.

Ha azért iszol kávét, mert gyakran vagy fáradt és kimerült, akkor érdemes friss zöldekből feltankolnod, hogy erőre kapj. Ehhez a zöldturmixot ajánlom, amit ötelemesítettem . Itt találod az 5 Elemes zöldturmix receptjét.

Ha a kávé élénkítő hatására vágysz, de azonnali megoldásra van szükséged, vagy szeretnél kevesebb kávét inni, esetleg egy egészségesebb alternatívát keresel, akkor a matcha tea jó lehet, különösen nyáron. Ez viszont drága mulatság, mert kizárólag kimagasló minőséget érdemes venni, a többi ugyanis bűn keserű és rossz. Budapesten több jó forrás is van magas minőségű teákhoz, én személy szerint kettőt tudok jó szívvel ajánlani: a Flying Bird Teaházat és a Zhao Zhou teaházat

Sokszor felmerül kávéalternatívaként a gabonakávé, de szerintem csak azok számára, akik a kávézás leülős, kikapcsolódós hangulatára vágynak. Aki nagy kávés, soha nem fogja elfogadni a gabonakávét mint alternatív megoldást. Nekik szerintem egy matcha sokkal vonzóbb lehet. Ha mégis gabonakávé, akkor leginkább tejeskávénak jó. A gabonakávé  hatását tekintve a kávéhoz hasonlóan keserű és szárító hatású. Bőrbetegségek - pattanások, akné, ekcéma, és más váladékozó bőrkiütés - esetén akár terápiás céllal is alkalmazhatjuk. Gyerekeknek 7 éves kor alatt kevésbé ajánlott, mivel magas a cseranyag-tartalma, és irritálhatja az emésztőrendszerüket.

Ha mindenképpen kávé, akkor…

ESZPRESSZÓ FEKETÉN: főzött kávé, jó minőségű kávébabból, lehetőleg frissen őrölve

    • Semmiképpen ne igyunk filteres kávét, mert az még erősebben szárít. A magas nyomáson gőzzel főzött kávé gyorsan fő le, és nem oldódik ki belőle annyi csersav, mint a filteres kávéból. A csersavak szárítanak.

A kotyogóba vagy a kávégépbe tegyünk 1-2 szem zöld kardamommagot a kávé közé, ami semlegesíti a kávé hűtő hatását.

Maximum 1-2 kávét igyál naponta, ha nem okoz tüneteket, és mindig étkezés után, soha nem éhgyomorra.

5 ELEM MAGAZIN - TÉRKÉP AZ EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁSHOZ HÓNAPRÓL HÓNAPRA 
Szezonális alapanyagok leírásával, szezonális receptekkel, évszakok étrendjével és még sok minden mással az .

HA ÉRDEKESNEK ÉS HASZNOSNAK TALÁLTAD A CIKKET, OSZD MEG A BARÁTAIDDAL, CSALÁDODDAL, HOGY ŐK IS TANULJANAK ÉS FEJLŐDJENEK.

Tagged: kávé

Pin It on Pinterest

Share This